In deze training leert de medewerker om gedrag dat mogelijk tot escalatie leidt te signaleren. Bij een alarmmelding in de praktijk weet de medewerker welke stappen te zetten en, zo nodig, hoe op te schalen. We gaan uitvoerig in op de rol van woordvoerder. De medewerker leert vanuit deze rol de zorgvrager aan te spreken volgens de Presentietheorie. De medewerker leert om in uitzonderlijke praktijksituaties een ‘holding’ toe te passen. De deelnemers oefenen om (alleen of samen met collega’s) een zorgvrager die een gevaar is voor zichzelf of de omgeving, op een humane manier in ‘holding’ te brengen en na herstel naar een veilige plek te begeleiden. Door praktijksituaties te bekijken, observeren de deelnemers het stressmanagement van de zorgvrager. Ook reflecteren ze op hun eigen manier van stressmanagement en handelen. De training eindigt met een praktijksimulatie, waarin de deelnemers de vaardigheden zo realistisch mogelijk trainen. Deze werkwijze heeft het hoogste rendement voor de toepassing en borging van het geleerde in de praktijk.
Vrijheidsbeperkende maatregel
Sinds 1 januari 2020 gelden de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet verplichte ggz (Wvggz), voorheen BOPZ. Het uitgangspunt van de Wet zorg en dwang is dat onvrijwillige zorg daarbij niet wordt toegepast, tenzij het niet anders kan. Gevaarlijke situaties moeten zoveel mogelijk met vrijwillige zorg worden opgelost, ook bij ernstig probleemgedrag.
In een persoonlijk gesprek (face to face) bepalen wij samen me de opdrachtgever en representant van het getrainde team de leerdoelen en bespreken wij het verloop van het leertraject.
Facultatief kunnen wij de deelnemers per mail digitaal een persoonlijk intake voor aanvang van de training zenden, die aansluiten op de persoonlijke werksituatie en ervaringen van de desbetreffende deelnemer.
Voor deze training/workshop bestaat er een mogelijkheid (indien vooraf aangegeven) om accreditatie aan te vragen bij:
SKJ: Aantal te behalen punten is 1 punt per contactuur en kunnen gratis geregistreerd worden.
V&VN:
Aantal te behalen punten is, 1 punt per contactuur.
ADAP: Kwaliteitsregister Paramedici
Ad. € 204,- per aanvraag. Bij meerdere beroepsgroepen € 51,- extra per beroepsgroep.
minimaal 5 maximaal 12 deelnemers
Na de training ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.
Voor medewerkers van instellingen waar een 'middel of maatregel' mag worden toegepast bij cliënten en die in gevaarlijke situaties soms fysiek moeten ingrijpen om een time-out in te zetten.