D.m.v. toedienen van zware dreiging en mogelijke pijnprikkels een meer primaire flinch bewerkstelligen.
Doordat cursisten te horen krijgen dat er pijnprikkels worden uitgedeeld zal het stressniveau stijgen. Wanneer de actie loopt zal door de dreiging het gooien en slaan er een fysieke reactie plaatsvinden waardoor cursisten een echte stress ervaring hebben. Hierdoor zullen reflexen op scherp gezet worden waardoor de FlINCH/SPEAR beter tot uiting komt.
Zachte ballen, rijst zakjes, bounchbalstick of radiatorbuis isolatie.
Vierman-team wordt geformeerd. Cursisten krijgen de informatie dat patiënt flink verward is en dreigt om geweld te gaan gebruiken naar de eerste de beste die in zijn buurt komt. Patiënt bevindt zich in de woonkamer en dient voor veiligheid van bewoners en personeel afgezonderd te worden. In de woonkamer zijn allerlei materialen welke je in een woonkamer kunt verwachten. Cursisten krijgen de instructie om vanuit de alerte houding (SPEAR) de patiënt te benaderen.
Acteur (patiënt) krijgt de instructie dat bij het zien van het team hij dreigende taal gaat uiten. Wanneer Team hem benadert gaat de acteur gooien met de semi zachte voorwerpen. Wanneer het team binnen zijn bereik komt zal de acteur wat met de bounchbalstick/isolatiebuis richting personeel gaan zwaaien en slaan. Cursisten krijgen vooraf te horen dat er kans bestaat dat ze pijnprikkels krijgen.
Acteur krijgt instructie om niet op hoofd te mikken of slaan.
Patiënt zal gefixeerd dienen te worden op de grond. Dan stopt de oefening.
Overige cursisten krijgen een rol als observant. Wijs hier ook personen aan wie op wie let en waarop. Om de oefening extra stressvol te maken kunnen er ook cursisten als medepatiënt spelen die aanwezig zijn in de woonkamer.
Acteur is patiënt die flink verward is en dreigt om geweld te gaan gebruiken naar de eerste de beste die in zijn buurt komt.
Acteur (patiënt) krijgt de instructie dat bij het zien van het team hij dreigende taal gaat uiten. Wanneer Team hem benadert gaat de acteur gooien met de semi zachte voorwerpen. Wanneer het team binnen zijn bereik komt zal de acteur wat met de bounchbalstick/isolatiebuis richting personeel gaan zwaaien en slaan. Cursisten krijgen vooraf te horen dat er kans bestaat dat ze pijnprikkels krijgen.
Acteur krijgt instructie om niet op hoofd te mikken of slaan.
Laat cursisten als eerste hun beleving ventileren. Structureer dit wel dat niet iedereen door elkaar gaat praten, we moeten er wel wat van leren. Laat vervolgens de Acteur zijn beleving weergeven.
Wat ging goed wat ging minder goed e wat kan/moet beter.
Filmbeelden kunnen hier zeer ondersteunend in zijn. (Vraag vooraf wel toestemming of iedereen op beeld wil)
Dat cursisten en Acteur wel binnen de instructies blijven. Risico bestaat dat door de HS cursisten deze instructies niet meer voor ogen hebben. Bij dreigende escalatie van de simulatie direct ingrijpen. Dit vooraf duidelijk bespreken.
Cursisten zijn bekend met het begrip “Flinch” hebben hier de theoretische achtergrond over gehad en diverse oefeningen.
Cursisten beheersen ook de HBT.