Voorvermoeiingsoefening HS

Voorvermoeiingsoefening HS

Fataal - Hoge stress
Doelstelling

Cursisten kunnen onder zware fysieke omstandigheden en stress een separatie uitvoeren.

Stess factoren

De het zware parcours zorgt voor fysieke vermoeidheid wat verhoogde hartslag en ademnood veroorzaakt, waardoor het cognitieve vermogen afneemt.

Hierdoor en doordat er geen voorbereidingstijd is worden omstandigheden gecreëerd welke een acute alarm/stress situatie benaderen.

Kunnen cursisten de opdracht nog uitvoeren?

Materiaal

Diverse materialen kunnen gebruikt worden om een parcours uit te zetten of om cursisten mee te laten dragen, slepen.

Instructie cursisten

Vooraf aan de VOORVERMOEIINGSOEFENING krijgen de cursisten een opdracht. Dit Maak hier zelf een keuze welke opdracht.

B.v. patiënt separeren die verzet biedt, o.i.d.

Cursisten krijgen enkel de opdracht maar nog geen tijd om zich voor te bereiden. Wel wordt nu alvast de rolverdeling gemaakt. Wie is de woordvoerder, armer, broeker

 

Deze oefening kan op velerlei manieren gedaan worden.

Stel een parcours samen van allerlei hindernissen waarbij cursisten een zwaar voorwerp of een teamlid mee moeten dragen. Laat cursisten dit parcours onder jouw supervisie opbouwen. Het voorwerp of teamlid mag de grond niet raken. Het parcours is dusdanig opgebouwd dat cursisten met ballast over en onder hindernissen door moeten, dat er stukken inzitten waar snelheid gemaakt moet worden om tijd te winnen.

Laat cursisten het parcours afleggen en evt. direct erna in omgekeerde richting wanneer blijkt cursisten onvoldoende vermoeid zijn of wanneer je het idee hebt dat ze zich sparen. Wanneer er cursisten zijn welke de kantjes ervan aflopen doet het gehele team de opdracht opnieuw. Wanneer de ballast de grond raakt start de oefening opnieuw. Strenge arbitrage is een vereiste, geen discussie mogelijk.

 

Nadat het parcours is volbracht, lees wanneer cursisten flink moe zijn start de oefening.

Cursisten krijgen 10 sec de tijd om zich te organiseren. Tel hardop af.

START!!!!!!

Instructie acteur
Didactische aandachtspunten

Pas nadat de oefening van het separeren is voltooid.

Laat cursisten even bijkomen. Misschien eerst even een korte breek. Hierdoor zakken de emoties ook wat.

Laat cursisten hun ervaringen uiten.

Benoem de sterke kanten geeft tips en evt. verbeterpunten.

Veiligheid van het parcours. Mag zwaar zijn maar moet wel veilig zijn.

Dat cursisten geen onverantwoorde dingen gaan doen.

Begin situatie

Cursisten beschikken over een goede gezondheid.

De oefening is een puur fysieke oefening welke voorafgaat aan de uiteindelijke oefening.