Cursist kan in het kader van preventie spanningsopbouw en boosheid bij het weigeren van een verzoek herkennen en beinvloeden.
Kan aandachtspunten bij het weigeren van een verzoek toepassen
Trainingsacteur
Aandachtspunten bij weigeren van een verzoek
Geef 3-4 voorbeelden uit de praktijk waarbij je een verzoek moest weigeren.
Jullie staan in hoefijzer werkvorm.
Een zelfde verzoek kan meerdere keren gesteld worden door acteur.
Acteur stelt neutraal een vraag/verzoek.
Korte interactie: leren van elkaar
Directe feedback van acteur. Een effectieve interventie en een mogelijk minder effectieve interventie.
Tempo op oefening
Bedenk bij ieder verzoek een belang.
Stel neutraal het verzoek.
Bij effectieve interventies belonen.
Bij minder effectieve interventie oproepgedrag inzetten. Bij herhaling minder effectieve interventie boos worden en uitstappen.
Direct kort feedback. 1 effectieve en 1 minder effectieve interventie
Bij cursisten praktijkvoorbeelden inventariseren.
Doeners leerstijl, op basis van feedback acteur de aandachtspunten op flipover zetten.
Denkers-beslissers leerstijl, aandachtspunten van te voren laten lezen en toelichten. Vervolgens oefenen.
Hou het tempo erin. Leren van elkaar.
Geen feedback van cursisten na oefenen met acteur. Dit aan het eind van de oefening met groep.