Mensen helpen gedrag te veranderen
Veranderen is een lastig proces dat vaak moeizaam verloopt en veel energie kost. Het is niet gemakkelijk om uit oude patronen te stappen en nieuw gedrag te ontwikkelen en vol te houden. Tegelijkertijd biedt verandering ook nieuwe kansen, verbeteringen, trots over eigen kunnen, bevestiging dat iets wél kan. Een verandering die voordelen oplevert voor wat de betrokkene belangrijk vindt, komt vaak wel van de grond. Waarden of intrinsieke motivatie geven hier de doorslag. Motiverende gespreksvoering helpt dit te zoeken en te vinden.
Motiverende gespreksvoering is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt (Miller en Rollnick, 2014). Het biedt een methodische gereedschapskist om mensen te begeleiden en in beweging te krijgen in het proces van gedragsverandering. Leidend is de impliciete of expliciete veranderbehoefte van de zorgvrager. De inzet richt zich daarom op het vergroten van de intrinsieke motivatie voor verandering.
Veel mensen die iets willen veranderen, zijn ambivalent: ze ervaren voordelen van de verandering, maar ook nadelen. Als de professional samenwerkt met de zorgvrager en een gidsende gespreksstijl inzet, verkennen zij die ambivalentie en kunnen ze hem uiteindelijk oplossen. Soms lopen zorgvrager en professional daarbij vast en stagneert het gesprek. Belangrijk is dat de zorgvrager zelf de doorslaggevende argumenten voor de verandering uitspreekt en hierin niet door de professional wordt geduwd of overtuigd. Het is aan de professional een veilige, ondersteunende en vertrouwde sfeer te scheppen en uitspraken van de zorgvrager te accepteren en respecteren.